Terug naar programma

Zappconomy; Koopverslaving

Wed 26 November 2008
20:00



Inschrijven nieuwsbrief

ZAPPCONOMY! LEZINGENREEKS IN ARMINIUS Aanvang: 20.00 uur (zaal open om 19.30 uur) Toegang: 2,50. De laatste aflevering alweer van de achtdelige lezingenreeks van ARMINIUS: Zappconomy! De serie ‘zapt’ in acht afleveringen door de economie met dit verschil dat er niet meteen weer wordt ‘weg-gezapped’. Economie en koopverslaving. door Carien Karsten. Als ik iets zie, en ik vind het leuk, moet ik het hebben ..Folders, posters, direct mailing, advertenties, pop ups op je beeldscherm ..

Reclame bestookt ons elke dag met honderden boodschappen. De belangrijkste: kopen, meer kopen en vooral: blijven kopen. Het is toch goed voor de economie? Niet is immers zo funest als de exclusief window-shoppende, want budgetterende consument. En shopping is inmiddels dankzij series als Sex in the City] definitief geaccepteerd als gezonde, want helende retailtherapie. Het credo van een hele generatie is inmiddels .. shop till you drop! Koopverslaving: het klinkt o zo glamoureus maar dat is het natuurlijk niet. Nederland kent maar liefst 300.000 koopverslaafden, die vaak kampen met de minder glamoreuze bijverschijnselen: torenhoge schulden en relatieproblemen als gevolg van hun verslaving. Wat is de rol van reclame bij koopverslaving eigenlijk precies? Zouden we zonder reclame niet gewoon aan andere zaken verslaafd raken? Carien Karsten is psychotherapeut en schreef o.a. het boek Shoppen!