Terug naar programma

Over de rol van academische kennis in het publieke domein

Tue 10 September 2019



Plan je bezoek Inschrijven nieuwsbrief

Klimaatontkenning, vaccinatieweigeraars of een meldpunt voor indoctrinatie; wetenschappelijke kennis wordt steeds vaker afgedaan als ‘een mening’. Als de basis waarop al ons beleid, onze gezondheid en ons onderwijs gestoeld zijn veranderlijk is en bepaald wordt door degene die het hardst roept, waar kunnen we dan nog op bouwen?

De wereld waarin we leven is extreem complex; het is onmogelijk om alles te begrijpen, daarvoor hebben we specialisten. Zonder hen bijvoorbeeld geen geneesmiddelen voor zeldzame ziekten of mensen op de maan. Deze specialisten hebben – hoe verschillend hun vakgebieden ook zijn – een ding gemeenschappelijk; zij baseren zich allemaal op controleerbare kennis. 

Maar wat als de ander deze kennis niet meer accepteert, omdat ze niet in iemands straatje passen? Wat als deze basis van de samenleving wegvalt? Of als de media die deze objectieve feiten proberen te brengen, als fake news brengers worden weggezet?  Wat zijn dan de consequenties als je je beleid, of de gezondheid van je kinderen, laat bepalen door feitenvrije meningen? 

Hoog tijd om stil te staan bij de veranderende positie van wetenschap en kennis in onze samenleving. 

Denker des Vaderlands, Daan Roovers trapt af met een lezing waarin zij op zoek gaat naar de verhouding tussen academische kennis en publieke kennis – ofwel kennis die voor iedereen toegankelijk is. Welke waarde heeft academische kennis voor niet-academici? En is het wellicht tijd voor de terugkeer van zogenoemde “civic universities”; universiteiten verbonden met de gemeenschap en met als doel om de lokale bevolking op te leiden en academische kennis meer te verankeren in de maatschappij?

Na haar lezing gaat Daan Roovers in gesprek met verschillende gasten uit de politiek, journalistiek en wetenschap en met het publiek.

Met o.a. Daan Roovers (Denker des Vaderlands), Liesbeth Noordegraaf-Eelens (econoom, filosoof en Lector Education Innovation at Codarts & Erasmus Universiteit Rotterdam), Geerten Waling (historicus verbonden aan Universiteit Leiden en columnist Elsevier Weekblad) en Marjan Slob (filosoof, schrijver, columnist Volkskrant). Moderatie: Geert Maarse.

Een programma van debatcentrum Arminius en de Erasmus Universiteit Rotterdam.