Influencers, spiegel van onszelf – Doortje Smithuijsen
Voor haar boek Gouden Bergen: portret van de digitale generatie onderzocht Doortje Smithuijsen influencers, mensen die geld verdienen met een grote aanwezigheid op social media. Volgens Smithuijsen zijn influencers een spiegel voor onszelf, het fenomeen ‘influencers’ geeft inzicht in de digitale cultuur waarin wij allemaal leven. Want wat drijft jongeren zichzelf om te toveren tot avatar op Instagram? En ouders om hun kinderen op YouTube te zetten? En hoe komt het dat we liever naar stappentellers en calorieëncheckers luisteren dan naar ons eigen gevoel? Smithuijsen wordt geïnterviewd door Menno Sedee.
Doortje Smithuijsen is journalist en filosoof en doet onderzoek naar de digitale mens. Ze schrijft reportages en interviews, onder meer voor de Volkskrant en Vrij Nederland en maakte de documentaire Mijn Dochter de Vlogger.
Tijdens de Arminius Zomerzondaglezingen word je door inspirerende sprekers bijgepraat over actuele onderwerpen. Van mythes in het klimaatdebat, tot fantoomgroei in de economie; van AI, tot identiteit en influencers. De lezingen duren ongeveer 40 minuten, daarna is er ruimte voor vragen.
Wegens coronamaatregelen kunnen wij een beperkt aantal bezoekers verwelkomen in debatpodium Arminius. Om de volledige capaciteit te benutten, vragen we u het juiste ticket te kopen. Komt u samen, kies dan het duo ticket. U kunt dan naast elkaar in de zaal zitten. Komt u alleen, kies dan het single ticket. Zo kunnen wij de zaal indelen op een veilige 1,5 meter afstand.