Hoe doorbreek je familietrauma’s?
Hoe doorbreek je familietrauma’s? Hoe maak je het verdriet van je ouders en naasten bespreekbaar? En waar begint de verwerking?
Wat als je voorouders moesten vluchten voor oorlog? Of bijvoorbeeld grote geheimen hadden, kampten met geweld, uitbuiting of onderdrukking. De impact hiervan kan doorwerken van generatie op generatie. Tijdens deze avond in Arminius gaan Debby Petter, Patrick Bernhart en Maureen Ghazal in op hoe de pijn uit hun familiegeschiedenis doorklinkt in hun werk en leven.
Debby Petter trad lang op met de theaterversie van haar boek Ik ben er nog, over haar moeder Hélène Egger, die als enige van het Joodse gezin waarin ze opgroeide de Tweede Wereldoorlog overleefde. Rotterdammer Patrick Bernhart publiceerde in 2023 het boek Vlieg, mijn zwaluw, over zijn Habsburgs-Joods-Hongaars-Nederlandse familie en het ‘doorbreken van de knellende familieketenen’. De Palestijnse roots van de Rotterdamse dichter Maureen Ghazal klinken door in haar werk. Ze draagt daaruit voor.
De avond staat in het teken van het doorbreken van de trauma’s binnen je familie, van erkenning en van verbinding. Iets wat anderen hopelijk kan helpen. En iets wat volgens de deelnemers juist in deze tijd weer enorm van belang is.
Dit is een programma van Debatpodium Arminius in samenwerking met uitgeverij Pressburg en het vfonds.
Debby Petter is acteur en oud-nieuwslezer. Ze schreef het boek Ik ben er nog over het oorlogsverleden van haar moeder. Met de theaterbewerking van het boek trad ze op door heel het land. In 2023 werkte ze mee aan de War Child-serie Laat oorlog geen generaties duren, waarin ze onderzocht hoe het oorlogsverleden van haar moeder doorwerkt op haar eigen dochter.
Foto: Bob Bronshoff
Maureen Ghazal schrijft poëzie en proza, maakt beeldend werk en performances. In 2018 studeerde ze af aan de Willem de Kooning Academie en in datzelfde jaar won ze de El Hizjra-literatuurprijs voor haar poëzie. Haar werk werd onder andere gepubliceerd in De Gids, De Revisor en Deux Ex Machina. Ze trad op, op podia als Crossing Border Festival, Frontaal en Perdu. In 2019 nam ze deel aan het Slow Writing Lab waarbij ze onderzoek deed naar de invloed van landschap op taal en waar ze vanuit de polder het Arabisch leerde. In haar werk schrijft ze over geboortegrond, het verbinden van talen en landschappen en vrouw-zijn. Maureen zit in het ontwikkeltraject van Wintertuin.
Foto: Gaby Jongenelen
Patrick Bernhart was voor de buitenwereld altijd de vrolijke en succesvolle jongen. NRC verkoos zijn debuut 2010 – Zo werden wij wereldkampioen tot een van de beste boeken van het jaar en van zijn boek over Tom Dumoulin werden meer dan 20.000 exemplaren verkocht. Maar hij heeft nog nooit een relatie gehad. Hongaars, Joods, manisch-depressieve vader, overbezorgde moeder. Na haar overlijden begint hij aan een diepgaand onderzoek en vindt hij de antwoorden waarnaar hij zo lang zocht. Hij doorbreekt de knellende familieketenen en is nu eindelijk bevrijd: Vlieg, mijn zwaluw.
Foto: Geert Snoeijer