Een verborgen Surinaamse schat – de littekens van het slavernijverleden
Dit jaar wordt gevierd dat de slavernij 150 jaar geleden werd afgeschaft. Maar de littekens zijn er nog. Steeds meer nazaten van tot slaaf gemaakten herontdekken de verhalen van hun grootouders. Een week na Keti Koti (op 1 juli) staan we daarbij stil in Debatpodium Arminius. Een groeiende groep Nederlanders wil van 1 juli een officiële nationale feest- en herdenkingsdag maken.
Een van de eerste mensen die vond dat 1 juli een nationale herdenkingsdag moest worden was GGT Rustwijk, een beroemd theatermaker en activist uit begin 20e eeuw in Suriname. Zijn nalatenschap was nagenoeg vergeten, maar ziet nu weer het daglicht dankzij zijn achter achterkleinzoon en theatermaker Mathieu Wijdeven. Hij ging op zoek naar het werk en verhaal van zijn betovergrootvader en maakte daar een theatervoorstelling en podcast over.
Wie was Rustwijk en waarom kennen we hem niet meer? Hoe was de situatie in Suriname nadat de slavernij was afgeschaft? Hoe werkt het slavernijverleden door in ons dagelijks leven? Mathieu Wijdeven vertelt in Arminius over zijn zoektocht en inzichten. Hij praat onder anderen met verschillende gasten uit de podcast Een verborgen Surinaamse schat, die hij maakt voor OVT van de VPRO. Programmamaker Tara Lewis modereert de avond.
Dit is een programma van de VPRO en Debatpodium Arminius.
Uitgeverij Wilde Haren zal aanwezig zijn met een boekentafel.
Mathieu Wijdeven deed anderhalf jaar onderzoek naar het leven van zijn betovergrootvader, de Surinaamse dichter en kunstenaar G.G.T. Rustwijk (1862-1914). Hij leefde in de periode net na de afschaffing van de slavernij. Hij is maker van de podcast Een verborgen Surinaamse schat en werkt aan een bewerking van een van Rustwijks theaterstukken.
Foto: Liza Wolters
Loulou Drinkwaard is afgestudeerd als docent Nederlands. Na haar tijd voor de klas richtte ze samen met D’Avellonne van Dijk Uitgeverij Wilde Haren op. Samen geven zij kinderboeken uit die de diversiteit van Rotterdam weerspiegelen.
Foto: Fred Santos
Nina de la Parra is een Nederlands-Surinaamse theatermaker, schrijver en cabaretier. Met haar autobiografische voorstellingen vol muziek, spoken word en poëzie rekt ze het genre cabaret op en speelt ze o.a. in Suriname. Ze groeide op in Amsterdam en woonde een deel van haar jeugd bij haar vader in Paramaribo. Over haar periode in Suriname maakte ze de voorstelling Gods Wegen waarmee ze de Neerlands Hoop won. In haar voorstelling BloodBitches (Theaterfestival 2023, Keti Koti Festival Bellevue) bespreekt ze o.a. het zijn van een dubbelbloed.
Foto: Dorotea Pace
Rosemarijn Höfte is historicus en gespecialiseerd in het Caraïbisch gebied. Haar belangrijkste aandachtsgebieden zijn de geschiedenis van Suriname in de postslavernij periode, migratie en onvrije arbeid en hedendaagse Caraïbische geschiedenis.
Foto: KITLV
Anthony Heidweiller is directeur van de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij is een van de nazaten van GGT Rustwijk.
Foto: Jelmer de Haas