Terug naar programma

Eindeloos India: 150 jaar Hindostaanse immigratie

do 26 oktober 2023
20:00



Inschrijven nieuwsbrief

Dit jaar is het precies 150 jaar geleden dat het eerste schip met contractarbeiders vanuit India naar Suriname vertrok. De mensen uit India stonden bekend als harde werkers, daarom werden zij gerekruteerd. Eenmaal voet gezet op Surinaamse grond namen zij het werk van de tot slaaf gemaakten op de plantages over tegen een schamel loon. In totaal zouden er in de periode van 1873 tot en met 1916 ruim 34.000 Indiërs huis en haard verlaten. Het was het begin van de Surinaams-Hindostaanse gemeenschap die we nu ook in Nederland kennen.

Hoe was het leven voor de Hindostanen in Suriname? Was het contractarbeid of verkapte slavernij? Wat weten de Hindostanen over hun eigen geschiedenis? Welke tradities en culturele gebruiken uit India worden tot op de dag van vandaag doorgegeven? En hoe gaat het nu met de Hindostanen in Nederland wiens voorouders ooit op de boot stapten naar Suriname?

Na korte inleiding van Mahesvari Autar, diepen historicus Rosemarijn Höfte en freelance filmmaker en fotograaf Anita Bharos het onderwerp verder uit. Wat is het verhaal van de Hindostaanse gemeenschap. Wat hield de contractarbeid precies in? Welke verhalen werden doorgeven? En wat bleef juist taboe?

Nirali Kartik is een klassieke zangeres uit Mumbai. Zij zingt een aantal nummers en vertelt (in het Engels) over de klassieke Indiase muziektraditie.

In het tweede panelgesprek gaan ondernemers Prewien Pandohi-Mishre en Rajiv Bhagwanbali in op het belang van die Hindostaanse muziektraditie, het levend houden van culturele gebruiken en het doorgeven van de taal. Hindostanen worden ook wel de ‘onzichtbare immigranten’ genoemd, maar zijn ze dat wel? Ze staan daarnaast bekend om hun ondernemerschap en vaak hoge opleidingen en bestuursfuncties. Maar in de kunst- en sportwereld zijn ze juist ondervertegenwoordigd. Wat is de reden dat bijvoorbeeld Feyenoord geen Hindostaanse topvoetballers kent? En dat weinig Tweede Kamerleden een Hindostaanse achtergrond hebben? En hoe ziet de toekomst voor de gemeenschap in Nederland eruit?

Tot slot spreken we met Meera Nankoe over de fotoserie die zij maakte van hedendaagse Hindoestaanse vrouwen ter ere van 150 jaar Hindostaanse immigratie.

Presentatie: Brenda Stoter Boscolo.

Dit is een programma van DesiYUP en Debatpodium Arminius, mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie

Zangeres Nirali Kartik staat bekend als pionier van Hindoestaanse klassieke muziek. Haar zangstijl heeft ervoor gezorgd dat ze de stem is van verschillende bekroonde films en documentaires. Naast haar toewijding aan Indiase klassieke muziek is Nirali ook een motiverende spreker.

Mahesvari Autar is de oprichter en drijvende kracht achter het vierdaagse herdenkingsfestival ‘Eindeloos India’. Ze richtte in 2011 het internationale cultuurplatform DesiYUP op, dat zich richt op het organiseren van betekenisvolle Indiase concerten en het verstrekken van deskundig advies aan culturele organisaties op het gebied van doelgroepcommunicatie en inclusieve programmering. Ter ere van 150 jaar Hindostaanse immigratie schreef ze het kinderboek Radha’s eerste concert.
Foto: Joyce de Vries

Rosemarijn Höfte is historicus en gespecialiseerd in het Caraïbisch gebied. Haar belangrijkste aandachtsgebieden zijn de geschiedenis van Suriname in de postslavernij periode, contractarbeid en andere vormen van onvrije arbeid en hedendaagse Caraïbische geschiedenis.

 

Anita Bharos is freelance filmmaker en fotograaf. Zij werkt voor bedrijven en instellingen in de culturele sector waarbij ze zich focust op projecten met een maatschappelijke impact. Recentelijk maakte ze de documentaire ‘150 jaar Hindostaanse immigratie – door de ogen van de vrouw’.

Prewien Pandohi-Mishre is civiel ingenieur, ondernemer en zanger.  Als mede-eigenaar van ingenieursbureau Prolusion BV (2007) verleent Prewien consultancy diensten aan grote landelijke aannemers bij het ontwerp van bruggen, tunnels en gebouwen, waaronder de Rijnhavenbrug. De in Suriname geboren Prewien is ook zanger en componist, gespecialiseerd in de Indiase klassieke- en devotionele muziek uit Suriname en India. In 2019 heeft hij zijn Master in Indiase zang afgerond bij muziekinstituut CODARTS. Om de traditionele Indiase muziektraditie in leven te houden heeft hij Muziekschool Rasique opgericht (2013) en geeft hij zangles aan de SKVR in Rotterdam.

Rajiv Bhagwanbali is geboren in Suriname, maar getogen in Rotterdam. Een GEM in de streetculture scene. Beter bekend door zijn rollen als Aristic director bij RSCW-festival, regisseur bij O-Festival, programmeur bij Zomercarnaval en many more! Zijn missie is om mensen samen te brengen en anderen hun krachten te laten ontdekken en hoe ze deze kunnen gebruiken. Dit doet hij door zijn kennis en vaardigheden in te zetten in verschillende werelden waar de mens, kunst en cultuur centraal staan.

Meera Nankoe is founder van Stage & Stories. Zij maakt taboes bespreekbaar en breekt culturele barrières om vrouwen te empoweren. Dit doet zij door het inzetten van podiumkunst, zoals storytelling. Meera werkt als trainer, schrijver, fotograaf, zangeres en theatermaker. Ter ere van 150 jaar Hindostaanse immigratie presenteert zij de fotoserie The Voice & Vision of Hindustani Women. In deze fotoserie staan 15 Hindostaanse vrouwen centraal die een boodschap meegeven aan de volgende generaties, met betrekking tot de Hindostaanse voorouders en geschiedenis.